המונח UX הוא ראשי תיבות של הביטוי – User Experience, כלומר – חוויית משתמש. הוא נטבע לראשונה לפני כשלושים שנה, בשנות ה-90. דון נורמן, מדען מחשבים ופסיכולוג קוגניטיבי, וד"ר יעקב נילסן, מומחה להנדסת אנוש, פיתחו אותו כדי לתאר היבטים של שביעות רצון או חוסר שביעות רצון של משתמשים ממוצר או שירות מסויימים, כגון קלות השימוש, יעילות עיצוב המוצר, ועוד. בעזרת המונח, נורמן ונילסן סייעו לעצב את האופן שבו אנו מבינים ומתקשרים עם טכנולוגיה בימינו.
כיום משתמשים במונח חוויית משתמש בעיקר בתחום הדיגיטל והאינטרנט. המונח מתאר את סך הרגשות, המחשבות והעמדות של אנשים ביחס לאינטראקציה שלהם עם אתר או אפליקציה. חוויית משתמש נחשבת לטובה כאשר היא פשוטה וקלה, יעילה ומספקת. מדידת חוויית המשתמש נעשית מן הרגע הראשון של ההיתקלות באתר או באפליקציה ועד לסיום השימוש בהם.
עיצוב UX הוא תהליך המסייע למשתמשים ליצור אינטראקציה עם הממשק של אתר אינטרנט או אפליקציה. מטרתו היא לוודא שלמשתמשים תהיה חוויה נעימה לעין, נוחה וזורמת. מעצב ה-UX אחראי על יצירת ממשק שהוא אינטואיטיבי וקל לשימוש עבור קהל היעד, ללא קשר לרמת המיומנות או ידע הרקע של קהל זה. לאסתטיקה, ליצירתיות ולרעיונות יש כאן תפקיד חשוב, אך לא בלעדי. המעצב פועל לא רק כדי לגרום לדברים להיראות יפים, אלא גם כדי שיעבדו היטב עבור המשתמשים. כלומר, מעצבי UX לא עוסקים רק באיך משהו נראה, אלא גם באיך הוא מרגיש ומתפקד עבור מי שאמור להשתמש בו.
מעצבי חווית משתמש אחראים לעיצוב הזרימה הכוללת של האתר והאפליקציה והאופן שבו ישתמשו בהם. הם מוודאים שמשתמשים יוכלו למצוא מידע בקלות, להבין בקלות איך פועלים האתר והאפליקציה ומה ניתן לעשות בהם. הם בודקים שהכל זורם בצורה חלקה ושאין בלבול בניסיון להבין מה יקרה על המסך עקב כל פעולה שהמשתמש מבצע.
מעצב UX טוב חייב להבין ולצפות מראש את התנהגות קהל המשתמשים המיועד וליצור תוצאה סופית שאנשים רוצים ונהנים להשתמש בה. עליו לקחת בחשבון את הצרכים של כל סוגי המשתמשים הצפויים לאתר או לאפליקציה, מילדים ועד אזרחים ותיקים, וכן אנשים עם מוגבלויות או בעלי גישה מוגבלת לטכנולוגיה.
חוויית משתמש טובה מחייבת עיצוב עקבי בכל האתר או האפליקציה כדי שהמשתמשים לא ילכו לאיבוד ותמיד ידעו למה לצפות. הניווט צריך להיות קל להבנה ולדרוש מינימום הקלקות או פעולות כדי למצוא את מה שמחפשים או כדי להפעיל דבר מה. חייבת להיות דרך אינטואיטיבית לחזור אחורה או לסיים פעולה במקרה שהמשתמש עושה טעות או מגיע למקום שלא התכוון אליו.
מחקר – בשלב הראשוני, מעצבי חווית משתמש חוקרים את קהל היעד המבוקש לאתר\אפליקציה. משתמשים שונים זה מי זה והכוונה היא להתאים במדויק את חווית השימוש לקהל היעד הספציפי. המעצב יאתר משתמשים לדוגמא ׳פרסונות׳ ויחקור את חייהם, צרכיהם, שאיפותיהם ורגשותיהם – את ׳סיפורם׳ האישי.
במקביל, יחקור המעצב אתרים\אפליקציות מתחרות ומה הם מציעים לאותו קהל יעד.
עיצוב – בשלב זה, המעצב מתכנן עבור כל פרסונה את המסע החוויתי האישי שלה בדרך השימוש באתר. כאן בא לידי ביטוי תכנון היררכי ופונקציונלי של כל היבטי האתר\אפליקציה, אילו עמודים יכללו, מה יהיה סדר התכנים ואילו פעולות יתבצעו בהם. בהתאם למחקר ולמידע שנאסף, מעצבי ה-UX מתכננים את האופן שבו המשתמשים יתקשרו עם האתר או האפליקציה, האופן שבו יוכלו לדעת כיצד לתפעל אותם ולהגיע למחוז חפצם והאינדיקציה שיקבלו אם יתפעלו אותם באופן שגוי.
שלב זה מלווה ביצירת אבטיפוס של האתר\אפליקציה ואלמנטים ויזואליים אחרים שידגימו כיצד ייראה הממשק הסופי.
בדיקה – בשלב השלישי מבצעים בדיקות שימושיות מקיפות לכל הממשק, לכל אפשרויות האתר והאפליקציה, כדי לוודא שהם אכן פועלים כמתוכנן ולא נוצרת שום היתקעות, שגיאה או חוסר בהירות לגבי תפקודם על ידי המשתמש. לעיתים קרובות, הממשקים מועברים לקבוצת משתמשים נסיינים הבודקים אותם ומעבירים למעצבים דיווח על חוויית השימוש שלהם. בהמשך מתבצעים תיקונים על פי דיווחי הנסיינים.
תיקון והתאמה – בשלב האחרון, נערכים שינויים והתאמות לתכנון על פי הפידבק שיתקבל בשאלונים ובקבוצות המיקוד והמעצב מפתח את האתר\אפליקציה לכדי עיצוב סופי.
שני המונחים, UX ו-UI, מתייחסים לעיצוב ממשקי משתמש. אך בעוד ה-UI (ראשי תיבות של User Interface) מתייחס בעיקר לצדדים הויזואליים-אסתטיים של עיצוב הממשק, כולל גופנים, צבעים, כפתורים ותמונות, עיצוב UX מתייחס לחווייה הכוללת של המשתמש ובודק צדדים נוספים של חוויה זו.
עיצוב חוויית המשתמש צריך להיות אסתטי אך גם פרקטי והוליסטי, ולהתמקד בכל היבטי האינטראקציה של המשתמש עם הממשקים; עיצוב ה-UX חייב להיות מבוסס על אמפתיה והבנה, פסיכולוגיה והנדסת אנוש; הוא צריך להסתמך על בדיקת אינטראקציות וקבלת משוב מנסיינים בשלבים מוקדמים, וביצוע תיקונים ליצירת חווייה מושלמת וחלקה.
כאשר אתם בונים אתר חדש או מפתחים אפליקציה חדשה, זכרו שהצלחתם תלויה לא רק בתפקוד טכני טוב, אלא בעיקר במידה שבה המשתמשים ירצו לבקר ולהשתמש בהם ובמידת שביעות הרצון שלהם מן הממשקים שלהם.
המונח UX הוא ראשי תיבות של הביטוי – User Experience, כלומר – חוויית משתמש. הוא נטבע לראשונה לפני כשלושים שנה, בשנות ה-90. דון נורמן, מדען מחשבים ופסיכולוג קוגניטיבי, וד"ר יעקב נילסן, מומחה להנדסת אנוש, פיתחו אותו כדי לתאר היבטים של שביעות רצון או חוסר שביעות רצון של משתמשים ממוצר או שירות מסויימים, כגון קלות השימוש, יעילות עיצוב המוצר, ועוד. בעזרת המונח, נורמן ונילסן סייעו לעצב את האופן שבו אנו מבינים ומתקשרים עם טכנולוגיה בימינו.
כיום משתמשים במונח חוויית משתמש בעיקר בתחום הדיגיטל והאינטרנט. המונח מתאר את סך הרגשות, המחשבות והעמדות של אנשים ביחס לאינטראקציה שלהם עם אתר או אפליקציה. חוויית משתמש נחשבת לטובה כאשר היא פשוטה וקלה, יעילה ומספקת. מדידת חוויית המשתמש נעשית מן הרגע הראשון של ההיתקלות באתר או באפליקציה ועד לסיום השימוש בהם.
עיצוב UX הוא תהליך המסייע למשתמשים ליצור אינטראקציה עם הממשק של אתר אינטרנט או אפליקציה. מטרתו היא לוודא שלמשתמשים תהיה חוויה נעימה לעין, נוחה וזורמת. מעצב ה-UX אחראי על יצירת ממשק שהוא אינטואיטיבי וקל לשימוש עבור קהל היעד, ללא קשר לרמת המיומנות או ידע הרקע של קהל זה. לאסתטיקה, ליצירתיות ולרעיונות יש כאן תפקיד חשוב, אך לא בלעדי. המעצב פועל לא רק כדי לגרום לדברים להיראות יפים, אלא גם כדי שיעבדו היטב עבור המשתמשים. כלומר, מעצבי UX לא עוסקים רק באיך משהו נראה, אלא גם באיך הוא מרגיש ומתפקד עבור מי שאמור להשתמש בו.
מעצבי חווית משתמש אחראים לעיצוב הזרימה הכוללת של האתר והאפליקציה והאופן שבו ישתמשו בהם. הם מוודאים שמשתמשים יוכלו למצוא מידע בקלות, להבין בקלות איך פועלים האתר והאפליקציה ומה ניתן לעשות בהם. הם בודקים שהכל זורם בצורה חלקה ושאין בלבול בניסיון להבין מה יקרה על המסך עקב כל פעולה שהמשתמש מבצע.
מעצב UX טוב חייב להבין ולצפות מראש את התנהגות קהל המשתמשים המיועד וליצור תוצאה סופית שאנשים רוצים ונהנים להשתמש בה. עליו לקחת בחשבון את הצרכים של כל סוגי המשתמשים הצפויים לאתר או לאפליקציה, מילדים ועד אזרחים ותיקים, וכן אנשים עם מוגבלויות או בעלי גישה מוגבלת לטכנולוגיה.
חוויית משתמש טובה מחייבת עיצוב עקבי בכל האתר או האפליקציה כדי שהמשתמשים לא ילכו לאיבוד ותמיד ידעו למה לצפות. הניווט צריך להיות קל להבנה ולדרוש מינימום הקלקות או פעולות כדי למצוא את מה שמחפשים או כדי להפעיל דבר מה. חייבת להיות דרך אינטואיטיבית לחזור אחורה או לסיים פעולה במקרה שהמשתמש עושה טעות או מגיע למקום שלא התכוון אליו.
מחקר – בשלב הראשוני, מעצבי חווית משתמש חוקרים את קהל היעד המבוקש לאתר\אפליקציה. משתמשים שונים זה מי זה והכוונה היא להתאים במדויק את חווית השימוש לקהל היעד הספציפי. המעצב יאתר משתמשים לדוגמא ׳פרסונות׳ ויחקור את חייהם, צרכיהם, שאיפותיהם ורגשותיהם – את ׳סיפורם׳ האישי.
במקביל, יחקור המעצב אתרים\אפליקציות מתחרות ומה הם מציעים לאותו קהל יעד.
עיצוב – בשלב זה, המעצב מתכנן עבור כל פרסונה את המסע החוויתי האישי שלה בדרך השימוש באתר. כאן בא לידי ביטוי תכנון היררכי ופונקציונלי של כל היבטי האתר\אפליקציה, אילו עמודים יכללו, מה יהיה סדר התכנים ואילו פעולות יתבצעו בהם. בהתאם למחקר ולמידע שנאסף, מעצבי ה-UX מתכננים את האופן שבו המשתמשים יתקשרו עם האתר או האפליקציה, האופן שבו יוכלו לדעת כיצד לתפעל אותם ולהגיע למחוז חפצם והאינדיקציה שיקבלו אם יתפעלו אותם באופן שגוי.
שלב זה מלווה ביצירת אבטיפוס של האתר\אפליקציה ואלמנטים ויזואליים אחרים שידגימו כיצד ייראה הממשק הסופי.
בדיקה – בשלב השלישי מבצעים בדיקות שימושיות מקיפות לכל הממשק, לכל אפשרויות האתר והאפליקציה, כדי לוודא שהם אכן פועלים כמתוכנן ולא נוצרת שום היתקעות, שגיאה או חוסר בהירות לגבי תפקודם על ידי המשתמש. לעיתים קרובות, הממשקים מועברים לקבוצת משתמשים נסיינים הבודקים אותם ומעבירים למעצבים דיווח על חוויית השימוש שלהם. בהמשך מתבצעים תיקונים על פי דיווחי הנסיינים.
תיקון והתאמה – בשלב האחרון, נערכים שינויים והתאמות לתכנון על פי הפידבק שיתקבל בשאלונים ובקבוצות המיקוד והמעצב מפתח את האתר\אפליקציה לכדי עיצוב סופי.
שני המונחים, UX ו-UI, מתייחסים לעיצוב ממשקי משתמש. אך בעוד ה-UI (ראשי תיבות של User Interface) מתייחס בעיקר לצדדים הויזואליים-אסתטיים של עיצוב הממשק, כולל גופנים, צבעים, כפתורים ותמונות, עיצוב UX מתייחס לחווייה הכוללת של המשתמש ובודק צדדים נוספים של חוויה זו.
עיצוב חוויית המשתמש צריך להיות אסתטי אך גם פרקטי והוליסטי, ולהתמקד בכל היבטי האינטראקציה של המשתמש עם הממשקים; עיצוב ה-UX חייב להיות מבוסס על אמפתיה והבנה, פסיכולוגיה והנדסת אנוש; הוא צריך להסתמך על בדיקת אינטראקציות וקבלת משוב מנסיינים בשלבים מוקדמים, וביצוע תיקונים ליצירת חווייה מושלמת וחלקה.
כאשר אתם בונים אתר חדש או מפתחים אפליקציה חדשה, זכרו שהצלחתם תלויה לא רק בתפקוד טכני טוב, אלא בעיקר במידה שבה המשתמשים ירצו לבקר ולהשתמש בהם ובמידת שביעות הרצון שלהם מן הממשקים שלהם.
copyright 2022 PERSPECTIVA | All rights reserved
copyright 2022 PERSPECTIVA
All rights reserved