פרספקטיבה

דיוויד קרסון – שובר את הכללים

דיוויד קרסון – שובר את הכללים

מדי פעם דורך כוכב חדש בעולם העיצוב שהופך את כל התפיסות על פיהן ומביא רעיונות, כלים ומושגים חדשים שמספקים השראה לכל העוסקים במקצוע. בשנות ה-90' היה זה המעצב האמריקאי דיוויד קרסון, שעבודתו משפיעה על כולנו עד היום בתחומים רבים.

לקרסון יש סגנון ייחודי שניתן לזהותו מיד. הסגנון שלו הוא ניסיוני, אינטואיטיבי ואישי. גם בעבודות המיתוג שלו עבור לקוחות שונים משתקף ה-DNA הוויזואלי האייקוני שלו.

בדומה לגישתו לעיצוב, כניסתו של קרסון לעולם העיצוב הייתה לא שגרתית. דיוויד קרסון נולד בקורפוס כריסטי, טקסס, בשנת 1955, והוא נקלע לתחום באמצעות קורס קיץ באוניברסיטת אריזונה. קרסון כבר קיבל תואר B.A. בסוציולוגיה ובאמנויות באוניברסיטת סן דייגו סטייט ועבד כמורה בבית ספר תיכון בקליפורניה באותה תקופה. אבל התשוקה החדשה הובילה אותו לשווייץ, שם השתתף בסדנה של המעצב השוויצרי האקספרימנטלי הנס רודולף לוץ שהפך לאחת ההשפעות המוקדמות ביותר של קרסון.

לאחר מעבר לקליפורניה, נטמע לחלוטין בסצינת הגלישה והסקייטבורדינג המקומית. לכן היה זה טבעי שחודשיים לאחר שנכנס לעולם העיצוב התחיל לעבוד במגזין Transworld Skateboarding כמנהל אמנותי. המגזין שימש לו קורס מזורז והעניק לו הכשרה תוך כדי עבודה שתוביל לקריירה ארוכה בפרסום.

בעקבות ההצלחה הגוברת של השפה החזותית שפיתח במגזין, הוזמן קרסון להצטרף לצוות של Beach Culture, מגזין רבעוני לגלישה. ב-Beach Culture ניתנה לו לראשונה שליטה יצירתית מלאה, ללא כל פיקוח. לאחר מכן המשיך למגזין חשוב עוד יותר – Ray Gun, מגזין מוזיקה אלטרנטיבית, שם שוב נהנה מחופש יצירתי מוחלט.


טיפוגרפיה וגראנג'

סגנונו הייחודי של קרסון משך את תשומת הלב של עולם העיצוב הגרפי כולו. עבודותיו במגזין Ray Gun בתחילת שנות ה-90׳ נחשבות לכמה מהטובות ביותר שלו. העבודה במגזין התגלתה כהתאמה מושלמת לאסתטיקה של סצנת הגראנג' המתהווה באותה התקופה. השימוש הניסיוני של קרסון בצילום ובטיפוגרפיה הצליח ללכוד איכות רגשית דומה למוזיקה שהציג המגזין. 

כל כלל אצבע בעולם הפרינט נשבר בהיסטוריה הקצרה של Ray Gun: חפיפה בין טקסטים, טקסט בהיר על רקע כהה, טקסט כהה על רקע כהה, קרסון פיתח גישה חדשה לעיצוב עמודי פרינט, תוך פריצת גבולות פריסות הגריד המסורתיות. במקומן הופיע טקסט רץ על פני דפים, כולל כתבות הנקראות אופקית על פני עמודות ועוד.הסגנון אופיין גם בגדלי גופן קיצוניים, גופנים מצויירים ידנית, דימויים דרמטיים, תמונות מעוותות וצבעים עזים ובולטים, שיחד חברו ליצירת חוויה ויזואלית ייחודית, מרדנית ועוקצנית, שהשתלבה היטב בסגנון הגראנג' והוכיחה את עצמה כששילשה את תפוצת המגזין ומשכה קהל קוראים רחב.

 

טכנולוגיות חדשות

שנות ה-90׳ היו תקופה של שינוי גדול בעולם העיצוב. עליית האינטרנט והפופולריות הגוברת של המחשבים האישיים גרמו למעצבים לחשוב מחדש על גישתם לתחום. 

לתוכנה הגרפית של מחשב המקינטוש בשנת 1984 היתה ממשק אנושי מהפכני בזמנו. סמלי הכלים הנשלטים על ידי עכבר אפשרו למעצבים ולאמנים להשתמש בגרפיקה ממוחשבת באופן אינטואיטיבי. תוכנה נוספת מבית Adobe Systems, Inc. אפשרה לעצב דפים מסוגים שונים ולהוסיף תמונות לעיצובים הגרפיים על המסך, להפוך אלמנטים לשקופים, למתוח ולשנות קנה מידה ולשלב דימויים למונטאז'ים מורכבים. כך החלה תקופה של ניסויים בעיצוב גופנים ופריסות דפים חדשות ויוצאות דופן. חלק גדול מהמחקר הזה התרחש במסגרת הוראת עיצוב בבתי הספר לאמנות ובאוניברסיטאות.

דיוויד קרסון לקח את השינוי צעד אחד קדימה והיה חלוץ בשילוב האלמנטים הטכנולוגיים החדשים בעיצוביו. הוא היה מוביל של המהפיכה הדיגיטלית בעיצוב ונשען על רעיונות הפוסטמודרניזם והדה-קונסטרוקציה כדי ליצור שילובים לא קונבנציונליים שגרמו לאנשים לראות דברים באופן חדש ובפרספקטיבות יוצאות-דופן.


.davidcarsondesign

יצירות העיצוב של קרסון ל-Ray Gun היו בועטות ונועזות והן הקסימו את קהל הקוראים הצעיר, ולכן גם התאגידים הגדולים החלו לשכור את שירותיו עבור פרסומות למותגים שלהם, הן במדיה המודפסת והן במדיה האלקטרונית. אלו כללו תאגידי ענק כמו אמריקן אקספרס, AT&T, באדווייזר, CNN, ליווי'ס, MTV, סוני, האחים וורנר, זירוקס ועוד.

לאחר שלוש שנים ב-Ray Gun עזב קרסון את המגזין כדי לייסד חברת עיצוב משלו davidcarsondesign, שם עבד על מגוון פרויקטים, מאופנה ועד מיתוג. בנוסף, פרסם אוסף מקיף של יצירותיו הגרפיות בספריו.

בין עבודותיו המפורסמות ביותר של קרסון הם הפוסטרים שיצר עבור חברת נייק בזמן שעבד במשרד הפרסום  Wieden&Kennedy  באורגון. זוהי סדרה ענקית של מודעות, שלטי חוצות ועוד שהתפרסמו ברחבי העולם, בשפות רבות ובפורמטים שונים.


תקשורת חזותית

בספריו, חלק קרסון עם הקוראים את עקרונות העיצוב שלו ואת החשיבות שראה ב"עיצוב בטיפוגרפיה". הוא טען שמעצבים צריכים תמיד לחשוב על טיפוגרפיה ביחס לשאר האלמנטים העיצוביים שלהם. טיפוגרפיה אינה צריכה לשמש אך ורק כקישוט, אלא למלא תפקיד חשוב ולתמוך במסר של היצירה. יש להשתמש בטיפוגרפיה כאלמנט אקספרסיבי ולא רק כשיטה להעברת משמעות או מידע, כמו שמשיכת מכחול של צייר מעוררת רגשות, הוא ביקש לגרום לאנשים לא רק לקרוא בחטף את הטקסטים, אלא להבין ולחוש את הסאבטקסט ואת הרגשות העומדים מאחוריהן. 

״התקשורת מתחילה, כמו תמיד, הרבה לפני שמישהו באמת מתחיל לקרוא. אני רוצה שהעבודה תתחבר לאנשים ברמה הרגשית, וזה המקום שבו אני מרגיש שהיא הכי יעילה ומתמשכת.״


"למה לא?"

המוטו המפורסם של קרסון "למה לא?" מבטא היטב את התיאוריות שלו בתחום העיצוב, על בסיסן יצר כמה עקרונות שמיושמים עד היום בעיצוב גרפי, כמו למשל שימוש בקונטרסט בגודל, משקל, מיקום או כל אלמנט ויזואלי אחר היוצר הבחנה ברורה בין אלמנטים בדף על מנת ליצור היררכיה; שימוש בחלל ובמרחב שלילי ליצירת איזון או אסימטריה באמצעות שוליים או מרווח בין אובייקטים בדף; שימוש מפתיע בצבע, ועוד.

קרסון הדגים כמה יצירתי יכול להיות מעצב המרשה לעצמו להתפרע, להרוג "פרות קדושות" ולצאת מהקווים, וכמה אנו זקוקים ליצירה מסוג זה.


דיוויד קרסון – מעצב כל-אמריקאי

כיום נודע דיוויד קרסון כחדשן חד-פעמי בתחום העיצוב ואחד המעצבים המשפיעים ביותר בתרבות האמריקאית.

עבור קרסון, חוסר ההכשרה הפורמלית שלו אפשר לו לפתח באופן עצמאי שפה עיצובית משלו, כזו שלא מלמדים בבתי הספר, השפה היחודית הזו היא מה שמותיר את קרסון בעמדתו המרוממת ורלוונטי היום כתמיד.

האותנטיות של קרסון היא גם מה שהפכה את עבודתו לכל כך חביבה על הקהל. הנכונות שלו לכופף ולשבור את המוסכמות הרחיבו את אופקי העיצוב הגרפי ושינו לנצח את מה שנחשב אפשרי.

״אני מאמין מאד שככל שניתן להכניס ייחוד אישי לעבודה, כך העבודה משתפרת. אתה נהנה מזה יותר ואתה גם עושה את העבודה הטובה ביותר שלך. כשאתה שם חלק מעצמך בכל פרויקט, לפרוייקט יש השפעה גדולה הרבה יותר.״

מדי פעם דורך כוכב חדש בעולם העיצוב שהופך את כל התפיסות על פיהן ומביא רעיונות, כלים ומושגים חדשים שמספקים השראה לכל העוסקים במקצוע. בשנות ה-90' היה זה המעצב האמריקאי דיוויד קרסון, שעבודתו משפיעה על כולנו עד היום בתחומים רבים.

לקרסון יש סגנון ייחודי שניתן לזהותו מיד. הסגנון שלו הוא ניסיוני, אינטואיטיבי ואישי. גם בעבודות המיתוג שלו עבור לקוחות שונים משתקף ה-DNA הוויזואלי האייקוני שלו.

בדומה לגישתו לעיצוב, כניסתו של קרסון לעולם העיצוב הייתה לא שגרתית. דיוויד קרסון נולד בקורפוס כריסטי, טקסס, בשנת 1955, והוא נקלע לתחום באמצעות קורס קיץ באוניברסיטת אריזונה. קרסון כבר קיבל תואר B.A. בסוציולוגיה ובאמנויות באוניברסיטת סן דייגו סטייט ועבד כמורה בבית ספר תיכון בקליפורניה באותה תקופה. אבל התשוקה החדשה הובילה אותו לשווייץ, שם השתתף בסדנה של המעצב השוויצרי האקספרימנטלי הנס רודולף לוץ שהפך לאחת ההשפעות המוקדמות ביותר של קרסון.

לאחר מעבר לקליפורניה, נטמע לחלוטין בסצינת הגלישה והסקייטבורדינג המקומית. לכן היה זה טבעי שחודשיים לאחר שנכנס לעולם העיצוב התחיל לעבוד במגזין Transworld Skateboarding כמנהל אמנותי. המגזין שימש לו קורס מזורז והעניק לו הכשרה תוך כדי עבודה שתוביל לקריירה ארוכה בפרסום.

בעקבות ההצלחה הגוברת של השפה החזותית שפיתח במגזין, הוזמן קרסון להצטרף לצוות של Beach Culture, מגזין רבעוני לגלישה. ב-Beach Culture ניתנה לו לראשונה שליטה יצירתית מלאה, ללא כל פיקוח. לאחר מכן המשיך למגזין חשוב עוד יותר – Ray Gun, מגזין מוזיקה אלטרנטיבית, שם שוב נהנה מחופש יצירתי מוחלט.

 

טיפוגרפיה וגראנג'

סגנונו הייחודי של קרסון משך את תשומת הלב של עולם העיצוב הגרפי כולו. עבודותיו במגזין Ray Gun בתחילת שנות ה-90׳ נחשבות לכמה מהטובות ביותר שלו. העבודה במגזין התגלתה כהתאמה מושלמת לאסתטיקה של סצנת הגראנג' המתהווה באותה התקופה. השימוש הניסיוני של קרסון בצילום ובטיפוגרפיה הצליח ללכוד איכות רגשית דומה למוזיקה שהציג המגזין. 

כל כלל אצבע בעולם הפרינט נשבר בהיסטוריה הקצרה של Ray Gun: חפיפה בין טקסטים, טקסט בהיר על רקע כהה, טקסט כהה על רקע כהה, קרסון פיתח גישה חדשה לעיצוב עמודי פרינט, תוך פריצת גבולות פריסות הגריד המסורתיות. במקומן הופיע טקסט רץ על פני דפים, כולל כתבות הנקראות אופקית על פני עמודות ועוד.הסגנון אופיין גם בגדלי גופן קיצוניים, גופנים מצויירים ידנית, דימויים דרמטיים, תמונות מעוותות וצבעים עזים ובולטים, שיחד חברו ליצירת חוויה ויזואלית ייחודית, מרדנית ועוקצנית, שהשתלבה היטב בסגנון הגראנג' והוכיחה את עצמה כששילשה את תפוצת המגזין ומשכה קהל קוראים רחב.

 

טכנולוגיות חדשות

שנות ה-90׳ היו תקופה של שינוי גדול בעולם העיצוב. עליית האינטרנט והפופולריות הגוברת של המחשבים האישיים גרמו למעצבים לחשוב מחדש על גישתם לתחום. 

לתוכנה הגרפית של מחשב המקינטוש בשנת 1984 היתה ממשק אנושי מהפכני בזמנו. סמלי הכלים הנשלטים על ידי עכבר אפשרו למעצבים ולאמנים להשתמש בגרפיקה ממוחשבת באופן אינטואיטיבי. תוכנה נוספת מבית Adobe Systems, Inc. אפשרה לעצב דפים מסוגים שונים ולהוסיף תמונות לעיצובים הגרפיים על המסך, להפוך אלמנטים לשקופים, למתוח ולשנות קנה מידה ולשלב דימויים למונטאז'ים מורכבים. כך החלה תקופה של ניסויים בעיצוב גופנים ופריסות דפים חדשות ויוצאות דופן. חלק גדול מהמחקר הזה התרחש במסגרת הוראת עיצוב בבתי הספר לאמנות ובאוניברסיטאות.

דיוויד קרסון לקח את השינוי צעד אחד קדימה והיה חלוץ בשילוב האלמנטים הטכנולוגיים החדשים בעיצוביו. הוא היה מוביל של המהפיכה הדיגיטלית בעיצוב ונשען על רעיונות הפוסטמודרניזם והדה-קונסטרוקציה כדי ליצור שילובים לא קונבנציונליים שגרמו לאנשים לראות דברים באופן חדש ובפרספקטיבות יוצאות-דופן.

 

.davidcarsondesign

יצירות העיצוב של קרסון ל-Ray Gun היו בועטות ונועזות והן הקסימו את קהל הקוראים הצעיר, ולכן גם התאגידים הגדולים החלו לשכור את שירותיו עבור פרסומות למותגים שלהם, הן במדיה המודפסת והן במדיה האלקטרונית. אלו כללו תאגידי ענק כמו אמריקן אקספרס, AT&T, באדווייזר, CNN, ליווי'ס, MTV, סוני, האחים וורנר, זירוקס ועוד.

לאחר שלוש שנים ב-Ray Gun עזב קרסון את המגזין כדי לייסד חברת עיצוב משלו davidcarsondesign, שם עבד על מגוון פרויקטים, מאופנה ועד מיתוג. בנוסף, פרסם אוסף מקיף של יצירותיו הגרפיות בספריו.

בין עבודותיו המפורסמות ביותר של קרסון הם הפוסטרים שיצר עבור חברת נייק בזמן שעבד במשרד הפרסום  Wieden&Kennedy  באורגון. זוהי סדרה ענקית של מודעות, שלטי חוצות ועוד שהתפרסמו ברחבי העולם, בשפות רבות ובפורמטים שונים.

 

תקשורת חזותית

בספריו, חלק קרסון עם הקוראים את עקרונות העיצוב שלו ואת החשיבות שראה ב"עיצוב בטיפוגרפיה". הוא טען שמעצבים צריכים תמיד לחשוב על טיפוגרפיה ביחס לשאר האלמנטים העיצוביים שלהם. טיפוגרפיה אינה צריכה לשמש אך ורק כקישוט, אלא למלא תפקיד חשוב ולתמוך במסר של היצירה. יש להשתמש בטיפוגרפיה כאלמנט אקספרסיבי ולא רק כשיטה להעברת משמעות או מידע, כמו שמשיכת מכחול של צייר מעוררת רגשות, הוא ביקש לגרום לאנשים לא רק לקרוא בחטף את הטקסטים, אלא להבין ולחוש את הסאבטקסט ואת הרגשות העומדים מאחוריהן. 

״התקשורת מתחילה, כמו תמיד, הרבה לפני שמישהו באמת מתחיל לקרוא. אני רוצה שהעבודה תתחבר לאנשים ברמה הרגשית, וזה המקום שבו אני מרגיש שהיא הכי יעילה ומתמשכת.״

 

"למה לא?"

המוטו המפורסם של קרסון "למה לא?" מבטא היטב את התיאוריות שלו בתחום העיצוב, על בסיסן יצר כמה עקרונות שמיושמים עד היום בעיצוב גרפי, כמו למשל שימוש בקונטרסט בגודל, משקל, מיקום או כל אלמנט ויזואלי אחר היוצר הבחנה ברורה בין אלמנטים בדף על מנת ליצור היררכיה; שימוש בחלל ובמרחב שלילי ליצירת איזון או אסימטריה באמצעות שוליים או מרווח בין אובייקטים בדף; שימוש מפתיע בצבע, ועוד.

קרסון הדגים כמה יצירתי יכול להיות מעצב המרשה לעצמו להתפרע, להרוג "פרות קדושות" ולצאת מהקווים, וכמה אנו זקוקים ליצירה מסוג זה.

 

דיוויד קרסון – מעצב כל-אמריקאי

כיום נודע דיוויד קרסון כחדשן חד-פעמי בתחום העיצוב ואחד המעצבים המשפיעים ביותר בתרבות האמריקאית.

עבור קרסון, חוסר ההכשרה הפורמלית שלו אפשר לו לפתח באופן עצמאי שפה עיצובית משלו, כזו שלא מלמדים בבתי הספר, השפה היחודית הזו היא מה שמותיר את קרסון בעמדתו המרוממת ורלוונטי היום כתמיד.

האותנטיות של קרסון היא גם מה שהפכה את עבודתו לכל כך חביבה על הקהל. הנכונות שלו לכופף ולשבור את המוסכמות הרחיבו את אופקי העיצוב הגרפי ושינו לנצח את מה שנחשב אפשרי.

״אני מאמין מאד שככל שניתן להכניס ייחוד אישי לעבודה, כך העבודה משתפרת. אתה נהנה מזה יותר ואתה גם עושה את העבודה הטובה ביותר שלך. כשאתה שם חלק מעצמך בכל פרויקט, לפרוייקט יש השפעה גדולה הרבה יותר.״

דילוג לתוכן